most difficult phase of life is not when no one understand you but when you dont understand yourself;)


Jan 27, 2012

ianya contengan jalanan

Assalamualaikum.

Peminat penulis novel Hlovate mesti dah baca contengan jalanan.Agak lambat aku memiliki novel ni memandangkan masih banyak buku-buku lain yang menarik hati aku.Tiap kali singgah MPH atau popular mesti pegang buku ni tapi masih tak terlintas untuk memilikinya.Tapi Alhamdulillah dapat jugak beli novel ni.

Sumpah.Novel ni ada 1001 pengisian yang MasyaAllah sangat baik.Penyusunan bahasa yang sesuai dengan jiwa remaja.Bahasa yang santai di samping pengisian ilmu yang tak terkira banyaknya.Hlovate berkarya sambil mentarbiyah pembaca dia:) sungguh aku kagum!

Baru habis baca kisah satu-Fend.Menceritakan perjalanan hidup Fend dalam mencari erti kehidupan yang sebenar.Pengisian hidup seorang mukmin.Fend seperti bayangan diri sendiri.Diri sendiri yang leka dan terbuai dengan dunia.Aku mengaku sejak keluar dari asrama hidup ni tak lagi teratur.Tapi itu lah risiko nya.Sembahyang kebanyakannya di hujung waktu.Kalau boleh zohor nak sekali dengan asar.Quran entah kemana.

Mula-mula baca kisah Fend ni air mata tak henti mengalir.Tak tahu kenapa.Teresak-esak malam tu.Orang lain tidur aku pulak teresak-esak dekat bilik belakang.Habis je baca novel tu terus bangun basuh muka.ambik wudhu' solat sunat,fardhu isya' dan doa yang berpanjangan. Kalau Fend dapat cahaya dari Lia yang berikan dia The 11th Hour,aku boleh kata yang aku nampak ada cahaya yang aku dapat dari contengan jalanan ni.Harapnya cahaya tu bersinar ke akhirnya:)

Man who decided to change at twelve died at eleven.

1 comment:

akid :) said...

pikaaaa :)assalamualaikum

how r you,lama tak dgr cite.
btw dah baca versus by hlovate ?tuh pun best jugak kan.kita tak baca lagi contengan jalanna ni.nanti nak try la,orng sume kata besh.gerr :)