most difficult phase of life is not when no one understand you but when you dont understand yourself;)


Aug 10, 2011

kenapa aku block kau?

Assalamualaikum:)

Entry ini untuk orang yang kuat imannya dan mampu mengawal amarahnya:)

Entah kenapa aku terniat nak selak buku 300 Kemusykilan Bagi Wanita dan aku jumpa ini

SERING DIHINA ORANG.
soalan:Saya sering dihina oleh orang tertentu walaupun ianya hanya melibatkan perkara yang remeh dan adakalanya maruah saya dan saya hanya mampu bersabar.Soalnya bagaimana ingin menjauhi perkara ini.

jawapan:Sikap menhina orang lain bukan sikap orang Islam.Islam menganjurkan umatnya agar sentiasa menghormati orang lain;orang kecil memuliakan orang tua dan sebaliknya.

Bukan itu sahaja,jika ada keaiban orang lain ia patut ditutup dari dibesar-besarkan.Akibat dari perbuatan ini fitnah,hinaan,cacian dan umpatan berlaku secara berleluasa.

Umat Islam yang melakukan perbuatan begini adalah berdosa.Sebaliknya mereka yang dapat menahan diri dari melakukan perbuatan dosa apalagi orang yang dapat bersabar dengan penghinaan orang terhadapnya akan mendapat pahala yang besar.Seseorang yang mampu bersabar tanpa sungutan dibelakangnya ALLAH janjikan pahala buatnya tanpa hisab.


Aku bukanlah seorang hamba yang kuat yang mampu bersabar dengan setiap umpatan dan cacian yang mereka kata untuk aku.Aku bukan nya malaikat yang tidak mungkin berubah imannya.Aku bukan nabi yang mampu bertahan dengan ujiannya.Aku seorang hamba yang lemah disisinya.

Sungguh aku tak pernah minta nak jadi macam ni.Aku tahu aku tak akan pernah mampu untuk menjadi sempurna keranan aku punya banyak kekurangan.Kadang-kadang aku terfikir kenapa aku tak macam dia atau dia.Tapi aku sedar Allah maha pengasih lagi maha penyanyabg.Apa yang aku tak ada orang lain ada dan apa yang orang lain tak ada aku ada.Aku berdyukur Ya Allah.

Sumpah aku tak mampu nak bertahan dengan segala hinaan yang aku dengar dan yang aku tak dengar,Emak aku sendiri pun tak pernah cakap macam-macam.Apa hak kau orang?Sempurna sangat.Janji Allah orang yang teraniaya pasti akan terbela.Maafkan aku tapi aku tak mampu nak maafkan orang yang menghina aku sebegitu rupa.Maafkan aku.

Jnagan kau persoalkan kenapa aku block kau dari facebook.Kenapa aku keluarkan nama-nama kau orang dari doa aku.Sebab kau tak pernah hargai setiap apa yang aku sumbangkan.Tak pernah rasa bersalah atas setiap kata dan ucapan yang kau tuturkan.Itu janji aku.


No comments: